JE T-SHIRT MET EEN PHOTODRAWING?

Ja ook dat is mogelijk

Het idee voor een T-shirt met photodrawing kreeg ik door mijn contact met Sara. Sara runt een kledingzaak in een grote stad in Nigeria. Dus het idee: " Persoonlijke photodrawings" laten afdrukken op T-shirts die verkocht kunnen worden. Als voorbeeld maakte ik ook van Sara al een photodrawing en liet ik vanuit mijn eigen keuze voor een photodrawing een T-shirt maken waarin ik mezelf liet fotograferen.

MIJN KEUZE VAN TOM MANDERS

Het voor mijzelf een T-shirt van de Haagse kunstenaar Tom Manders, een kunstenaar van wie ik in het jaar 1962 voor het eerst heb kunnen vernemen. (Ik was toen 5) Hij zong toen een parodie op de factotum van de Barbier van Sevilla. Dit was het bewuste nummer dat op latere leeftijd nog heel veel met mij heeft gedaan.

 

Even een korte historie over mijzelf:

Het was vlak na mijn afstuderen aan de kunstacademie (de AKI in Enschede in het jaar 1987) ik was naar Amsterdam verhuisd en vanuit mijn al eerdere zeer grote liefde voor de menselijke stem als het meest voorname menselijk muziekinstrument, wilde ik opnieuw zangles gaan nemen bij een alternatieve muziekschool aan de Amsterdamse Lijnbaan gracht. In mijn jeugd in Leeuwarden had ik immers ook al de wens gehad om zangles te krijgen.

Eigenlijk heeft voor mijn hele leven gegolden dat ik meer wilde weten over de klank, de beweging, het beeld en uiteindelijk het woord.

Kijk ik even terug, alleen al tijdens mijn tijd in Enschede dan kan ik stellen dat ik he volgende ondernam:

* naar volksdansen gaan

* met 2 medestudenten de slagwerkgroep je TIKTAKTOK oprichten

* Decor maken voor poppenspeler Godfried Beumers van het Pop-en-spel-collectief.

* Les willen nemen in TAPDANCE bij choreograaf van opera FORUM Fred Delfgauw.

* Deelname aan de expressie bijeenkomsten van volksdans specialist Anja Kwakkestein en haar vriend, een Enschedese straatmuzikant

* Meerdere decors willen ontworpen voor mijn zeer "toevallige* kennismaking met educatief danstheater DIN uit Amsterdam en Heiloo

* Deelname aan "Enschedese Eigentijds Koor"

* Kennis maken met de Italiaanse totaal theatergroep "LA GAYA SCIENSA" in Rome

* Op uitnodiging van medestudenten meerdere keren gaan naar operagezelschap FORUM

 

En na toen een kleine studie van de zeer geliefde opera van m’n vader " DieZauberflöte" die hij wekelijks als zijn grote Bijbel wilde gaan beschouwen. Ik heb me hierdoor zelfs toen nog willen gaan richten op de Amsterdamse beweging van de zogeheten "Vrijmetselarij"

Maar ook wilde ik toen weten wie dat Figaro-liedje van Dorus was geweest en ging dat vragen aan de moeder van mijn schoonzus. Van haar begreep ik dat dit lied oorspronkelijk kwam uit de opera: “De Barbier van Sevilla.”

 

Ik ging toen naar de Waterloopleinmarkt in Amsterdam en vond toen een dubbele lp met die titel “De barbier van Sevilla” en die ik toen gelijk willen kopen. Maar na mijn zoektocht naar mijn geliefde nummer van Figaro, vond ik het niet. Wel ontdekte ik een andere opera van het hele bijzonder verhaal dat over de liefde ging. Ik ontdekte dat e 2 versies van hetzelfde verhaal bestonden van Rossini en Paisiello. Dit werd dus het begin van mijn grote liefde voor opera en ik heb de hele opera diverse keren willen tekenen en schilderen en hier veel in Nederland mee geëxposeerd.

 

YOUR T-SHIRT WITH A PHOTODRAWING?

Yes, that is also possible

I got the idea for a T-shirt with photodrawing through my contact with Sara. Sara runs a clothing store in a major city in Nigeria. So the idea: have "Personal photo drawings" printed on T-shirts that can be sold. As an example, I also made a photo drawing of Sara and, based on my own choice for a photo drawing, I had a T-shirt made in which I had myself photographed.

MY CHOICE BY TOM MANDERS

For myself, a T-shirt from the Hague artist Tom Manders, an artist I first heard of in 1962. (I was 5 at the time) He then sang a parody of the factotum of the Barber of Seville. This was the song in question that had a huge impact on me later in life.

 

 

A brief history about myself:

It was just after graduating from the art academy (the AKI in Enschede in 1987) that I had moved to Amsterdam and based on my previous great love for the human voice as the most important human musical instrument, I wanted to take singing lessons again with an alternative music school on the Amsterdam Lijnbaan canal. After all, during my youth in Leeuwarden I had also wanted to take singing lessons.

 

In fact, my entire life has been about wanting to know more about sound, movement, images and ultimately the word.

If I look back, during my time in Enschede alone, I can say that I did the following:

* go to folk dances

* set up the TIKTAKTOK percussion group with 2 fellow students

* Making decor for puppeteer Godfried Beumers of the Pop-and-play collective.

* Want to take lessons in TAPDANCE with choreographer of opera FORUM Fred Delfgauw.

* Participation in the expression meetings of folk dance specialist Anja Kwakkestein and her friend, an Enschede street musician

* Wanted to design several sets for my very "accidental* introduction to educational dance theater DIN from Amsterdam and Heiloo

* Participation in "Enschede Contemporary Choir"

* Getting to know the Italian total theater group "LA GAYA SCIENSA" in Rome

* Visit the FORUM opera company several times at the invitation of fellow students

 

And after that a little study of my father's much-loved opera "Die Zauberflöte", which he wanted to regard as his great Bible every week. Even then, I wanted to focus on the Amsterdam movement of so-called "Freemasonry".

But then I also wanted to know who that Figaro song by Dorus had been and I asked my sister-in-law's mother. I understood from her that this song originally came from the opera: “The Barber of Seville.”

 

 

I then went to the Waterloopleinmarkt in Amsterdam and found a double LP with the title “The Barber of Seville” which I immediately wanted to buy. But after my search for my beloved song from Figaro, I didn't find it. I did discover another opera of the very special story that was about love. I discovered that there were 2 versions of the same story by Rossini and Paisiello. This became the beginning of my great love for opera and I wanted to draw and paint the entire opera several times and exhibited it often in the Netherlands.

ny times in the Netherlands.

Het verhaal gaat allereerst over een rijke man die verliefd wordt op een vrouw die zijn hart had beroofd en vervolgens met haar in contact wil komen zonder dat zij hem voor zijn geld wil kiezen omdat hij toevallig een rijke graaf was.

Hij doet zich daarom voor als een arme zwerver en wordt uiteindelijk geholpen door een kapper die al veel verschillende baantjes had gehad en zijn ware roeping als kapper had gevonden en de graaf natuurlijk ook graag wilde helpen aan zijn grote liefde.

 

Figaro,de kapper verteld dan in zijn lied (Het Figaro-lied dat Dorus had gezongen) over de vele verschillende banen die hij al had uitgeprobeerd, al zwervend door verschillende landen. (Van een zogenaamde dokter tot een circusartiest) Maar deze barbier Figaro vond uiteindelijk zijn grote geluk in het kappersvak. Het beroep waar hij al zijn talenten tegelijk kon toepassen.

 

Ik heb het hele verhaal van de verschillende versies kunnen vertalen en kreeg zelfs hulp van de Amsterdamse vertaler Frans Roth. Frans Roth was een persoonlijke vriend van de zeer bekende Italiaanse theaterschrijver en decorontwerper Dario Fo.

Het was voor mij een grote eer om kennis te maken met deze Amsterdamse vertaler Frans Roth, tevens oprichter van Theater Amsterdamsee Picollo.

Dit alles dankzij mijn echt Italiaanse kappervriend "Figaro Pasqualle".

Het is werkelijk een prachtige ervaring geweest.

 

 

The story is first of all about a rich man who falls in love with a woman who had robbed his heart and then wants to get in touch with her without her wanting to choose him for his money because he happened to be a rich count.

He therefore pretends to be a poor wanderer and is eventually helped by a barber who had already done many different jobs and had found his true calling as a hairdresser and of course also wanted to help the count to get his great love.

 

Figaro, the barber, then tells in his song (The Figaro song that Dorus had sung) about the many different jobs he had already tried, while wandering through different countries. (From a so-called doctor to a circus artist)

But this barber Figaro ultimately found his great happiness in the barber trade. The profession where he could apply all his talents at the same time.

 

I was able to translate the entire story of the different versions and even received help from the Amsterdam translator Frans Roth. Frans Roth was a personal friend of the very famous Italian theater writer and set designer Dario Fo.

It was a great honor for me to meet this Amsterdam translator Frans Roth, also founder of Theater Amsterdamsee Picollo.

All this thanks to my truly Italian barber friend "Figaro Pasqualle".

It has truly been a wonderful experience.

.

En natuurlijk is de geschiedenis van deze “in alle markten thuis kapper” Figaro, een werkelijk fantastisch gegeven om een lachwekkende parodie op te gaan maken. Iets dat Tom Manders, in zijn typetje als Dorus, eveneens voortreffelijk is gelukt. Het verhaal gaat eigenlijk helemaal over de zeer grote show van kapper die zogenaamd overal in kan bemiddelen. In een eerdere titel heet dit stuk ook wel:  “DE NUTTELOZE VOORZORG Het is voor mij dan ook in de eerste plaats de klank van de muziek die het werkelijke verhaal onvergetelijk voor mij maakten.

And of course the history of this one“barber at home in all markets” Figaro, a truly fantastic figure on which to make a laughable parody. Something that Tom Manders, in his character as Dorus, has also achieved excellently. The story is actually all about the very big show of hairdresser who can supposedly mediate in everything. In an earlier title, this piece was also called: “THE USELESS PRECAUTION For me, it is primarily the sound of the music that made the actual story unforgettable for me.

Het T-SHIRT voorbeeld

The T-SHIRT example

vanuit mijn passie naar opera

from my passion for opera