Overal waar ik kom, ontmoet ik bijzondere mensen, natuurlijk ook tijdens de eindtentoonstelling van de Koninklijke Academie in Den Haag in de zomer van 2023. En omdat ik kijk met fotografische ogen, vind ik het leuk om mensen te fotograferen en maak ik van de foto's regelmatige weer persoonlijke photodrawings.

Everywhere I go, I meet special people, of course also during the final exhibition of the Royal Academy in The Hague in the summer of 2023. And because I look with photographic eyes, I like to photograph people and I turn the pictures regular weather personal photodrawings.

KABK-01-07-2023-01

KABK-01-07-2023-02

KABK-01-07-2023-03

KABK-01-07-2023-04

KABK-01-07-2023-05

KABK-01-07-2023-06

KABK-02-07-2023-21

Deze kunstenares trok meteen mijn aandacht met haar werk. Vooral haar kleur en materiaalgebruik spraken mij erg aan. Toen ik de tweede keer langs haar werk liep zag ik haar en vroeg of ik een foto van haar mocht maken. Dit was geen enkel probleem en ze vroeg me of ze de foto's ook mocht ontvangen. Dat wil ik natuurlijk doen en heb toen ook een bijzondere fototekening van haar gemaakt, want ik vond haar er ook heel bijzonder uit ziet.

This artist immediately caught my attention with her work. Her color and use of materials especially appealed to me. When I walked past her work the second time I saw her and asked if I could take a picture of her. This was no problem at all and she asked me if she could also receive the photos. Of course I want to do that and then I also made a special photo drawing of her, because I also thought she looked very special.

KABK-02-07-2023-22

KABK-01-07-2023-07

KABK-04-07-2023-36

KABK-02-07-2023-17

KABK-02-07-2023-18

KABK-02-07-2023-19

KABK-02-07-2023-20

KABK-04-07-2023-37

KABK-04-07-2023-38

Anglina Nonaj -  photodrawing

Ik was zeker geraakt door het optreden van de Italiaanse kunstenares Anglina Nonaj. Ze had als thema: TE LAAT ZIJN! Ik herkende mezelf hier natuurlijk meteen in en liet het haar weten. Angelina heette me welkom in "De club van laatkomers". Ik vond haar leuk en ik vond dat ze een heel bijzonder gezicht had, dat ik wilde vastleggen in de bovenstaande photodrawing.

I was certainly touched by the performance of the Italian artist Anglina Nonaj. She had the theme: BE TOO LATE! Of course I immediately recognized myself in this and let her know. Angelina welcomed me to "The club of latecomers". I liked her and I thought she had a very special face, which I wanted to capture in the photodrawing above.

KABK-04-07-2023-40

KABK-04-07-2023-42

KABK-04-07-2023-43

KABK-04-07-2023-44

KABK-04-07-2023-45

KABK-04-07-2023-46

Deze video deed me meteen denken aan BIGO-LIVE en is voor mij een duidelijke perceptie op zowel BIGO-LIVE als TIKTOK. Een plek waar vooral jonge vrouwen hun lichaam willen laten zien en mannen willen verleiden. Het is een wereldwijd gebeuren uit Singapore en wordt al enkele jaren door miljoenen mensen over de hele wereld gebruikt. Deze afstudeerder speelt hier direct op in met haar videobeelden die ze projecteert op schermen en op de vloer.

This video immediately reminded me of BIGO-LIVE and for me is a clear perciflation on both BIGO-LIVE and TIKTOK. A place where especially young women want to show their bodies and seduce men. It is a global happening from Singapore and has been used by millions of people around the world for several years now. This graduating student immediately responds to this with her video images that she projects on screens and on the floor.

ONLINE BESTAAN IS ONS LICHAAM VERKOPEN 

Helena Roig  

Helena Roig is een Spaanse kunstadviseur die zich richt op hedendaagse kunst en haar klanten wil helpen bij het vinden van het ideale kunstwerk en kunstenaar om hun carrière een boost te geven.

Het werk is een visueel performatieve reactie, gemaakt in samenwerking met mensen die ik online tegenkwam. Bij elk van hen gebruik ik lichaamstaal als het belangrijkste instrument om de ongrijpbare grenzen te verkennen die bepalen hoe seksualiteit online zou moeten bestaan. We hebben het over internet - een systeem met een echt verborgen front-end en een echt geheime back-end. Wat zijn de gedragingen die u zichtbaarheid geven en waardoor u van internetplatforms verdwijnt?

Gentrificatie van internet impliceert de reeks algoritmen die deze beslissingen nemen en resulteren in een reguliere, gehomogeniseerde visuele cultuur. Dat omvat het proces van seksuele commodificatie dat seksualiteit, in al zijn vormen, van reproductie tot lichamen tot seksuele handelingen, verandert in objecten van economisch verlangen om de uitwisseling op de markt te vergroten. Tegelijkertijd wordt het opzettelijk online verkopen van je lichaam beperkt en gecontroleerd, waardoor het moeilijker wordt voor sekswerkers om klanten te werven.


Ik put uit een persoonlijke ervaring als inhoudsrecensent voor het bedrijf You TUbe, een latere betrokkenheid bij online sekswerk en als artiest die graag speelt met de grenzen van toegestane naaktheid en seks-suggestieve inhoud online. Ik kijk naar wat ik van sekswerkers heb geleerd over verzet, hacking en internetontwikkeling in relatie tot gemeenschapsrichtlijnen die door algoritmen worden toegepast.

Dit werk zou niet mogelijk zijn geweest zonder de samenwerkingen met El Rossinyol, Neisha, Marta Ros, Sergia, Eika Michi en Linda Porn; de 3D-animatie van Lisa Dieterie, waarin de bewegingen van Elisa de la Sema Gallengo, Asora Zao, Malcolm Wamunza, Tingyi Jiang en Eurowitch worden vastgelegd; het onderzoekspapierontwerp door Carmen Dsumet; het installatieontwerp door Elia Bago en de technische ondersteuning van Jesse van Epenhuijsen; het folderontwerp door Trang Ha, en de inspirerende gesprekken en teksten die zijn geschreven met Kristina Chulo, Elena Apostolovski, Andrea Sultains, Makondo, Will Bosae en meer vrienden die me hebben geholpen.

 

EXISTING ONLINE IS SELLING OUR BODIES

Helena Roig 

 Helena Roig is an Spanish Art Advisor focused on contemporary art aimed to help her clients to find the ideal artwork, and artist to boost their careers.

The work is a visual performarive response made in collaboration with people I encountered online. With each of them, I use body language as the main tool to explore the intangible boundaries that arbitrate how sexuality should exist online. We discuss the internet - a system that has a really sedchtive front end and a really secret back end. What are the behaviors that will give you visibility, and what will make you disappear from internet platforms?

 

Gentrification of the internet implies the set of algorithms that are making those decisions and resulting in a mainstream, homogenized visual culture. That includes the process of sexual commodification that turns sexcuality, in all its forms, from reproduction to bodies to sex acts, into objects of economic desire for increasing the exchange in the market. At the same time, intentionally selling your body online is restricted and controlled making it harder for sex workers to gain clients. 


I draw on a personla experience as a content  reviewer for You TUbe company, a later involvement in online sex work and being an artist that likes to play with the boundaries of allowed nudity and sex suggestive content online. II look at what I ve learned from sex workers about resistance, hacking, and internet development in relationship to community guidelines applied by algorithms. 

This work wouldn't have been possible without the collaborations with El Rossinyol, Neisha, Marta Ros, Sergia, Eika Michi, and Linda Porn; tje 3D animation by Lisa Dieterie, capturing the movemnts of Elisa de la Sema Gallengo, Asora Zao, Malcolm Wamunza, Tingyi Jiang, and Eurowitch;  the reseaurch paper design by Carmen Dsumet; the installation design by Elia Bago and the technical support of Jesse van Epenhuijsen; the leaflet design by Trang Ha, and  the inspiring conversations and texts editied with Kristina Chulo, Elena Apostolovski, Andrea Sultains, Makondo , Will Bosae, and more friends who helped me.

KABK-04-07-2023-47

KABK-04-07-2023-51

KABK-04-07-2023-52

KABK-02-07-2023-11

KABK-04-07-2023-54

KABK-04-07-2023-55

KABK-04-07-2023-56

KABK-04-07-2023-56

KABK-02-07-2023-14

KABK-02-07-2023-24

Ik liet me verleiden tot deelname aan een workshop. Op het vel stonden al bepaalde vormen gedrukt waar aan gewerkt kon worden. Je zou dit deel van je tekening kunnen maken. Het was voor mij een prettige ontspanning en ik maakte onderstaande tekening. Rechtsboven zie je een soort raam met misschien een maan en een gordijn dat een kamer in waait.

I let myself be tempted to participate in a workshop. Certain shapes were already printed on the sheet that could be worked on. You could make this part of your drawing. It was a pleasant relaxation for me and I made the drawing below. At the top right you see a kind of window with maybe a moon and a curtain that blows into a room.

KABK-02-07-2023-34

KABK-02-07-2023-25

KABK-02-07-2023-26

KABK-02-07-2023-15

KABK-02-07-2023-29

KABK-04-07-2023-57

Uiteraard ben ik gelijk geraakt wanneer ik Italiaans poppenspel zie. Zo eenvoudig en met een Italiaans gesproken tekst en een engelse ondertiteling. Het was helaas niet altijd goed te lezen voor mij. Maar toch zie ja natuurlijk dat er tekst bij hoort die dus door de maakster werd ingesproken en in het Engels werd ondertiteld. Het verhaal heb ik zo eenvoudig mogelijk willen houden. Misschien hier en daar niet goed kunnen lezen. Het is slechts een woord, beeld , klank en beweging en dat spreekt me altijd bijzonder aan en komt terug is stichiing Bando. ( zie: www.stichtingbando.nl )

Of course I am immediately struck when I see Italian puppetry. So simple and with Italian narration and English subtitles. Unfortunately it was not always easy to read for me. But of course you can see that there is text that was recorded by the maker and subtitled in English. I wanted to keep the story as simple as possible. Maybe I can't read properly here and there. It is just a word, image, sound and movement and that always appeals to me and comes back in stichiing Bando. (see: www.stichtingbando.nl )

KABK-02-07-2023-29

KABK-02-07-2023-29

KABK-02-07-2023-30

KABK-02-07-2023-31

KABK-02-07-2023-32

KABK-02-07-2023-33

Geur workshop

Nee, ik begreep het niet volledig, maar vond het zeker leuk dat deze vrouw afstudeerde met het onderwerp GEUR. Zelf was zij allergisch voor vrijwel alle parfums, maar zag geur en dan vooral natuurlijke lichaamsgeur als een heel bijzonder gegeven.

Fragrance workshop


No, I didn't fully understand it, but I sure liked that this woman graduated with the subject of SMELL. She herself was allergic to almost all perfumes, but saw scent and especially natural body odor as a very special thing.

KABK-02-07-2023-16