DE GROTE  PASSIE VAN MIJN FOTOGRAFIEDOCENT  

COR JARING 

De fotografiedocent Cor Jaring was voor mij een hele bijzondere ervaring. Cor was niet zomaar een docent, maar een docent uit duizenden en ik spreek werkelijk met enige trots dat ik na mijn tijd op de kunstacademie zelfs een jaar lang zijn fotografie-assistent mocht zijn. Ik drukte foto's voor Cor af in de donkere kamer die hij toen nog had aan de Commelinstraat. Dit was in het jaar 1987-1988. Ik weet het me nog goed te herinneren. Na mijn kennismaking op het netwerk van BIGO-LIVE leer ik in 2023 zelfs nog een oude bekende van Cor kennen. Het is Herman die zijn hele familie heel erg goed had gekend en qua uiterlijk zelfs nog een beetje op Cor was gaan lijken. Ik heb veel van deze BIGO-vriend Herman over Cor nog kunnen vernemen. Hij kende zelfs zijn vrouw en vele familie van Cor.

De lessen van Cor waren onvergelijkbaar

We kenden op de kunstacademie verschillende docenten die ik allemaal wel heb mogen leren kennen. Dit waren de fotografen Cor Jaring, Rutger ten Broeken met zijn Poolse vrouw Blanca Wasowitch, de Polaroidfotograaf, niet te vergeten de fotografie-assistent op de AKI Henk Kamphuis en de Haagse fotograaf Onno Meeter die de coördinator was en natuurlijk de dochter van Onno die ik altijd erg leuk vond.

Naslag over Cor Jaring:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cor_Jaring

Naslag over Rutger ten Broeke

https://www.rutgertenbroeke.com/

Naslag over Onno:

https://www.maibeeldbank.nl/fotograaf/26

 

Natuurlijk kende ik ons groepje op de kunstacademie erg goed met de medestudenten Diane Diemel en Freddy Hazenbroek, mensen die allen Cor ook zeer zeker goed hebben mogen leren kennen en waar ik nog steeds facebookvriend mee ben. Zij zullen mijn woorden over Cor zeker kunnen beamen en ik wil ze beiden vragen om even een klein stukje op deze pagina over hun ervaring van Cor neer te schrijven.

De lessen van Cor kenmerkten zich ermee dat het nooit saaie lessen waren en geen lessen waarbij je urenlang naar uitgebreide uitleggingen over de kunst van de fotografie hoefde te luisteren.

Al vanaf het eerste jaar op de kunstacademie werd ik door zijn lessen aangetrokken. We bleven nooit op de academie, maar trokken er altijd op uit.

Over fotografie of over kunst ouwehoeren dat was niets voor Cor. Cor was een man van de praktijk.

Leren door te doen en niet anders.

Hij bedacht daarbij allemaal fantastische plannetjes waar hij zijn leerlingen warm voor kon maken, zoals bijvoorbeeld de zogeheten solex-expeditie of zoals hij in onze groep de ALMELO-NOORDHORN-kanaal expeditie.

 Er bleek ooit een kanaal gegraven te zijn dat bekend stond als het ALMELO-NORDHORN-kanaal en dat kanaal liep dan dwars door een prachtig natuurgebied.

Wij hebben maanden achter elkaar in dit gebied gefotografeerd en dat was een prachtige ervaring. Uiteindelijk was het de bedoeling om het kanaal met een piep-schuimen vlot af te gaan varen. Het vlot was er al, maar helaas vanwege het slechte weer in Nederland is het de tocht nooit echt doorgegaan, maar wel de tochten die we samen met Cor deden rondom dit prachtige kanaal waar we heel veel hebben gefotografeerd. Na mijn kunstacademietijd vertrok ik van Enschede naar Amsterdam en woonde ik in het oude Wilhelmina Gasthuis ziekenhuis, dat we al tijdens de kunstacademie met medestudenten met een klein kamertje al in bezit hadden genomen.

Met ongeveer 5 studenten huurden we al een aantal jaren een klein kamertje in de zogeheten VROUWENKLINIEK van het WILHELMINA GASTHUIS ZIEKENHUIS, dat afgekort werd met het WG-terrein,

een voormalig bolwerk van kunstenaar uit de meest uiteenlopende gebieden waaronder zelfs verschillende docenten aan Nederlandse Kunstacademies waaronder de model-tekendocent Kars Persoon waar mijn vroegere kunst-academievriendinnetje Bernadette Beunk nog een tijdje een verhouding heeft gehad.

En mijn buurman in de vrouwenkliniek die les gaf aan de kunstacademie in Utrecht, overigens een bekende beeldhouwer die o.a. in Amsterdam verschillende opzienbarende beelden had ontworpen. Overigens heb ik altijd een zwak gehouden voor opzienbarende beeldhouwers in Nederland waaronder natuurlijk Tom Puckey die ook bij ons op de academie lesgaf, Carel Visser bij wie ik ook nog verschillende lessen heb willen volgen, maar ook de kunstenares Marlène Dumas bij wie ik ook nog wel eens een les heb willen volgen in Enschede en van wie ik nog in 2023 een werk tot photodrawing heb willen maken van haar overleden opa als ik me niet vergis.

Ja het waren allemaal bijzondere kunstenaars die ik op de kunstacademie heb mogen leren kennen.

Mensen die vaak iets in de wereld van de Nederlandse kunst werkelijk hebben doen bewegen. Mijn docenten waren mijn zeer krachtige voorbeelden door wie ik mijn hart voor het uiten door middel van kunst heb mogen leren kennen en dat was eigenlijk al in mijn tijd op de kunstacademie in Leeuwarden.

Want ook hier leerde ik persoonlijk bijzondere mensen kennen of was ik zelfs al met hun bevriend geraakt. Ik denk even aan mijn vriendschap met Jan Stroosma, een zeer opzienbarend kunstenaar uit Leeuwarden die ik door mijn baantje bij fotozaak Technica in de Leeuwardense Oosterstraat had mogen leren kennen. Een geweldige kunstenaar die vele beelden, tekeningen en schilderijen in Friesland heeft gemaakt en tevens docent aan de kunstacademie van Leeuwarden en Groningen was.

Wanneer ik dit allemaal weer even naar boven haal, denk ik nog met veel liefde aan al deze contacten terug en denk ik zelfs aan mijn fotografieclubjes waar ik deelgenoot van ben geweest in de stad Leeuwarden. Dit was via de Blauwe Stoep met fotograaf Paul Jansen en via de fotografieclub "OP DE KORREL" met fotograaf Ben Dalsheim, een fotograaf die zijn eigen winkel had. Maar natuurlijk ook niet te vergeten de fotograaf Huub Hoogeveen, die de fotografiezaak FOTO TECHNIKA in de Oosterstraat van Leeuwarden had. Het is een tijd geweest met prachtige herinneringen die dan gelijk weer bij mij naar boven kunnen komen.

Waarom wordt een mens kunstenaar?

Voor mij gold het omdat ik door me uit te gaan drukken in 'KUNST"  mijzelf nou eenmaal veel beter uit kon drukken.

 

Naslag Kars persoon

https://kunstgaleriedebleyenhoeve.nl/Kars-Persoon

Naslag Bernadette Beunk

http://www.bbeunk.nl/

Naslag Jan Stroosma

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Stroosma

Naslag Ben Dalsheim

https://dalsheim.nl/cameras-toebehoren/

Naslag Paul Janssen

https://groningerboeken.nl/shop/product/p-janssen-leeuwarden-in-de-jaren-zeventig/

THE GREAT  PASSION OF MY PHOTOGRAPHY TEACHER

COR JARING

 

 

The photography teacher Cor Jaring was a very special experience for me.

Cor was not just any teacher, but a teacher among thousands and I am truly proud that after my time at the art academy I was even allowed to be his photography assistant for a year. I printed photos for Cor in the darkroom he still had on Commelinstraat. This was in the year 1987-1988. I still remember it well. After my introduction to the BIGO-LIVE network, I even met an old acquaintance of Cor's in 2023. It is Herman who had known his entire family very well and had even come to resemble Cor a bit in appearance. I was able to hear a lot about Cor from this BIGO friend Herman. He even knew his wife and many of Cor's relatives.

 

Cor's lessons were incomparable

 

Cor's lessons were incomparable
We knew several teachers at the art academy, all of whom I had the pleasure of getting to know. These were the photographers Cor Jaring, Rutger ten Broeken with his Polish wife Blanca Wasowitch, the Polaroid photographer, not to mention the photography assistant at the AKI Henk Kamphuis and the Hague photographer Onno Meeter who was the coordinator and of course Onno's daughter who I always really liked it.

Reference about Cor Jaring:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cor_Jaring 

Reference about Rutger ten Broeke

https://www.rutgertenbroeke.com/ 

Reference about Onno:

https://www.maibeeldbank.nl/fotograaf/26 

 

Of course I knew our group at the art academy very well with fellow students Diane Diemel and Freddy Hazenbroek, people who all certainly got to know Cor well and with whom I am still Facebook friends. They will certainly confirm my words about Cor and I would like to ask them both to write a small piece on this page about their experience of Cor.

Cor's lessons were characterized by the fact that they were never boring lessons and not lessons where you had to listen to extensive explanations about the art of photography for hours.

I was drawn to his lessons ever since my first year at art school. We never stayed at the academy, but always went out.

 

 Talking about photography or art was not for Cor. Cor was a practical man.

Learning by doing and nothing else.

He came up with all kinds of fantastic plans that he could get his students excited about, such as the so-called Solex expedition or, like him in our group, the ALMELO-NOORDHORN canal expedition.

  It turned out that a canal had once been dug that was known as the ALMELO-NORDHORN canal and that canal ran straight through a beautiful nature reserve.

 

We photographed in this area for months on end and it was a wonderful experience. Ultimately, the intention was to sail down the canal on a Styrofoam raft. The raft was already there, but unfortunately due to the bad weather in the Netherlands the trip never actually took place, but the trips we did with Cor around this beautiful canal where we photographed a lot did. After my time at the art academy, I left Enschede for Amsterdam and lived in the old Wilhelmina Gasthuis hospital, which we had already occupied with a small room during the art academy with fellow students.

With about 5 students we had been renting a small room for a number of years in the so-called WOMEN'S CLINIC of the WILHELMINA GASTHUIS HOSPITAL, which was abbreviated as the WG site,

a former stronghold of artists from the most diverse areas, including several teachers at Dutch Art Academies, including the model drawing teacher Kars Persoon, where my former art academy girlfriend Bernadette Beunk had an affair for a while.

 

And my neighbor in the women's clinic who taught at the art academy in Utrecht, a well-known sculptor who had designed several sensational statues in Amsterdam, among other places. By the way, I have always had a soft spot for sensational sculptors in the Netherlands, including of course Tom Puckey who also taught at our academy, Carel Visser with whom I also wanted to take several lessons, but also the artist Marlène Dumas with whom I also like to take lessons. once wanted to take a lesson in Enschede and of whom I wanted to make a photodrawing work of her deceased grandfather in 2023, if I'm not mistaken.

Yes, they were all special artists that I got to know at the art academy.

People who have often really moved something in the world of Dutch art. My teachers were my very powerful role models through whom I was able to get to know my heart for expressing myself through art, and that was actually already during my time at the art academy in Leeuwarden.

Because here too I met special people personally or I had even become friends with them. I think for a moment about my friendship with Jan Stroosma, a very sensational artist from Leeuwarden whom I had the opportunity to meet through my job at the Technica photo shop in Oosterstraat in Leeuwarden. A great artist who made many sculptures, drawings and paintings in Friesland and was also a teacher at the art academy of Leeuwarden and Groningen.

 

When I bring all this back up, I still think back with great fondness to all these contacts and I even think of my photography clubs that I was a part of in the city of Leeuwarden. This was via the Blauwe Stoep with photographer Paul Jansen and via the photography club "OP DE KORREL" with photographer Ben Dalsheim, a photographer who had his own shop. But of course we should not forget the photographer Huub Hoogeveen, who had the photography business FOTO TECHNIKA in the Oosterstraat of Leeuwarden. It was a time with wonderful memories that immediately come back to me.

 

Why does a person become an artist?

 For me it was because by expressing myself in 'ART' I could express myself much better.

 

Reference Kars person

https://kunstgaleriedebleyenhoeve.nl/Kars-Persoon

Reference Bernadette Beunk

http://www.bbeunk.nl/

Reference Jan Stroosma

https://nl.wikipedia.org/wiki/Jan_Stroosma

Reference Ben Dalsheim

https://dalsheim.nl/cameras-toebehoren/

Reference Paul Janssen

https://groningerboeken.nl/shop/product/p-janssen-leeuwarden-in-de-jaar-zeventig/

Er zijn veel mensen die ik tijdens mijn academie heb ontmoet die echt speciaal.

Dit waren belangrijke Nederlandse artiesten als Cor Jaring,  Carel Visser, Marlène Dumas of Tom Pucky maar ook directeur Sipke Huismans was altijd zeer behulpzaam. En natuurlijk mijn geliefde docente Jacqueline Hoogeveen die mij werkelijk heeft laten kennismaken met vele Nederlandse toon-aangevende kunstenaars  van verschillende richtingen. Dit zoals: de gebroeders Warmendam, Willem de Ridder, Leontien Ceulemans en 

Rick Zaal (de gastdocent die mij les in interviews heeft gegeven). Jacqueline Hoogeveen zorgde ervoor dat belangrijke Nederlanders naar Enschede toe kwamen. En daarnaast introduceerde ze ons de lokale televisieomroep van Deventer die zij had willen opzetten. Ze was werkelijk een fantastische docente en ik ben nog steeds erg blij dat ik haar tot aan  mijn eindexamen, als mijn meest behulpzame begeleiders heb mogen leren kennen.  Maar ook wees ze me ook op belangrijke boeken zoals ik me nog herinner, een boek van Albert Camus met als titel: “De mythe van Sisyphus” Andere theaterdocenten waar ik me nauw mee verbonden voelde waren Els Salamons, naar aanleiding van haar inspiratie richtte ik me ook op televisie. Zij  maakte fantastische decorbeelden en toen ik vernam dat ze was overleden heb ik de ep-phone naar haar willen vernomen (zie https://ep-phone.jouwweb.nl/   ) Zij zorgde ervoor dat ik na de kunstakademie eigenlijk het liefst gelijk bij de televisie wilde gaan werken en ik schreef (na de academie) alle omroepen aan om er te willen werken. Slechts 1 omroep nodigde mij daarbij uit en dat was de EO. Het was zeker een bijzonder gesprek en ik begreep wat de geloofsomroep werkellijk te kort schoot. Een ander fantastische theaterdocent was voor mij Janny Donkers, zij was op de hoogte van alle ontwikkelingen in het theater. Via haar heb ik me toen in verbinding willen stellen met het toenmalige Mickery theater, een wereldwijd netwerk dat helemaal ging over “Het theater in de wereld” Ik heb kennis kunnen maken met de 2 directeuren, Ritzard ten Cate en Michel Bezem, Michel Bezem was de zakelijk directeur en daar heb ik het meeste mee kunnen spreken en ook een voorstel in willen dienen voor een “mens erger je niet spel” voor de 4 verschillende kunstgroepen die ik alle 4 ten zeerste was gaan volgen.

Dit waren toneel, muziek, dans en beeldende kunst als uitdrukkingsvorm. Een groep die ik via het Mickery Theater leerde kennen was de groep La Gaya Sciensa, Een geweldige groep uit Rome die ik werkelijk moest bezoeken en ik heb inderdaad kennis mogen maken met deze grootse regisseur Giorgio Barberio Cosetti.

There are many people I met during my academy who are truly special.

These were important Dutch artists such as Cor Jaring, Carel Visser, Marlène Dumas or Tom Pucky, but director Sipke Huismans was also always very helpful. And of course my beloved teacher Jacqueline Hoogeveen who really introduced me to many leading Dutch artists from different directions. This includes: the Warmendam brothers, Willem de Ridder, Leontien Ceulemans and

Rick Zaal (the guest teacher who taught me interviews). Jacqueline Hoogeveen ensured that important Dutch people came to Enschede. And she also introduced us to the local television broadcaster in Deventer that she had wanted to set up.She was truly a fantastic teacher and I am still very happy that I had the opportunity to know her as my most helpful supervisor until my final exams.But she also pointed me to important books as I still remember, a book by Albert Camus entitled: “The Myth of Sisyphus.” Other theater teachers with whom I felt closely connected were Els Salamons, based on her inspiration I founded me on television too.

She made fantastic set images and when I heard that she had passed away, I wanted to send the EP phone to her (see https://ep-phone.jouwweb.nl/ ). She made sure that after the art academy I actually wanted to be there right away. wanted to work in television and (after the academy) I wrote to all broadcasters asking if they wanted to work there. Only 1 broadcaster invited me and that was the EO. It was certainly a special conversation and I understood what the religious broadcaster really lacked. Another fantastic theater teacher for me was Janny Donkers, she was aware of all developments in theater.

Through her I wanted to connect with the then Mickery theater, a worldwide network that was all about “The theater in the world”. I was able to meet the 2 directors, Ritzard ten Cate and Michel Bezem, Michel Bezem was the business director and I was able to talk to him the most and also wanted to submit a proposal for a “don't annoy people game” for the 4 different art groups, all 4 of which I had strongly followed.

These were theater, music, dance and visual arts as a form of expression. A group that I met through the Mickery Theater was the group La Gaya Sciensa, a great group from Rome that I really had to visit and I was indeed able to meet this great director Giorgio Barberio Cosetti.

Foto gemaakt door mijn collega/studiegenoot Diane Diemel, tevens leerling van Cor Jaring,  tijdens een groepsexpositie in Gent (in België))

Photo taken by my colleague/fellow student Diane Diemel, also a student of Cor Jaring, during a group exhibition in Ghent (in Belgium)

PASSIE FOTOGRAFIE

Vanaf jongs af aan groeide ik op met fotografie.

Ik leerde als peuter een  buurman kennen met de naam John Visser en die was samen met zijn vrouw Ans hele goede vrienden met  mijn ouders.

Hoe mooi is dat wanneer mensen vrienden kunnen worden?

Het toeval wil dat ik tot op de dag nog

facebook contact met hun dochter Joke.

 

DELEN 

Veel mensen krijgen tegenwoordig gelukkig door dat het erg belangrijkheid is om vooral positief met elkaar te delen

Eigenlijk geldt dit voor alle mensen in alle gemeentes.

En ging de film "LIVING" daar ook niet over?

Zie:

https://haagsekunst.jouwweb.nl/bijzonder/film-living   

Ik bekeek de film "LIVING"  kort geleden nog op een sterk aanraden van een oudere bevriende advocaat met de naam "SAMUELS"

uit de provinciale hoofdstad Groningen.

Groningen is de stad waar ik in mijn jongere jaren nog eens een half jaar de part-time opleiding voor "inrichtings werker" (MBO-IW) had gevolgd. Maar ook de stad waar ik in het begin 2023 nog eens speciaal naar toe ben gereisd.

En toen eigenlijk alleen maar  om een zekere Anita, een jongere vrouw die actief is op "BIGO-LIVE"  met bijbel lezen. 

"BIGO-LIVE"  is een tegenwoordig netwerksysteem  dat afkomstig is uit Singapore en waar mensen, anders dan bij het bekende TIKTOK direkt live kunnen komen en daar niet eerst 1000 volgers voor hoeven te hebben.

"BIGO-LIVE" komt van oorsprong uit Singapore en is een zeer apparte online wereld waar wereldwijd zo'n 40 000 000 mensen aan deelnemen.

In ieder geval was het bijbellezen van Anita, mijn aanleiding om haar de unieke gratis studiebijbel "RECOVERY VERSION" van Witness Lee, persoonlijk bij haar in de brievenbus heb willen gaan bezorgen.

 ( zie https://www.photodrawing.nl/reizen-door-nederland-2023/groningen)

Zonder te delen blijft de mens vaak heel erg eenzaam en helaas vaak heel erg dom, onervaren en zelfs egoïstisch. Ik ben God dankbaar dat hij mijn ouders dit zeer belangrijke principe  van het delen (vanaf het begin) in hun huwelijk heeft bijgebracht. Het is vaak zelfs de grootste en misschien wel de belangrijkste levensbehoefte. Ja om te kunnen en zelfs te mogen delen met elkaar.

 

ARMOEDE

Vooral wanneer er sprake is van financiële armoede in de mens, komt het delen met elkaar naar voren als de belangrijkste prioriteit van het leven. Laten alle werkelijk belangrijke verhaalvoorbeelden dit dan niet overduidelijk zien?

"WERKELIJKE LIEFDE" ALS RIJKDOM

 

De mens die de bovenstaande woorden heeft mogen begrijpen prijs ik gelukkig.

En is niet juist DE HAAT het tegenovergestelde van DE WERKELIJKE LIEFDE?

 ZONDER DE WIL VAN HET WERKELIJK DELEN IN WERKELIJKE LIEFDE KAN DE MENS GEWOON NIET OVERLEVEN DURF IK ZELFS TE STELLEN!

Ik ben mijn beide ouders nog steeds dankbaar dat zij hun passie en hun liefde hebben willen delen met een fotograaf, zijn vrouw en hun zeer bijzondere dochter met de naam Joke, die als eerste en nog steeds als enige

mijn levensboek: "VIER UITINGEN IN KUNST" heeft kunnen ontvangen.

Het boek is helaas nog steeds niet in zijn geheel verbeterd door mij.

Mensen kunnen er beter allemaal toe overgaan om de werkelijke grote aanwezige rijkdom des levens (DE WERKELIJKE LIEFDE) met elkaar te gaan delen. 

En dit zouden zij vooral moeten  gaan doen wanneer zij zich gevoelsmatig "arm" en heel erg verdrietig zullen voelen.

HET NIEUWS DELEN

 

Het is eigenlijk wel grappig om te benoemen dat mijn ouders met de familie Visser de krant deelden.

En dat dit voor mij persoonlijk als klein en onbeduidend peutertje betekende dat ik hiermee verschillende werelden dichter met elkaar in verbinding mocht brengen.

Mijn vader was natuurlijk een zeer gedreven musicus en Jokes vader een zeer gedreven fotograaf.

Een fotograaf die voor mij persoonlijk zeker een  heel belangrijk voorbeeld is geweest.

De fotograaf uit Leeuwarden met de naam John Visser, heeft mij namelijk zeer regelmatig gefotografeerd.

En dat deed hij natuurlijk ook wel eens toen ik hun de krant kwam brengen.

Dus  "het nieuws"  dat natuurlijk ook altijd uitgedrukt werd met de geschreven woorden die in een krant te lezen zijn. Men kan dit natuurlijk heel erg goed met elkaar delen. Je kunt het dus opvatten dat ik de beweging in gang kon zetten, door de krant met de letters en woorden waar ik toen zelf nog geen woord van begreep, letterlijk te gaan bezorgen bij een fotograaf (een beeld-kunstenaar) en zijn vrouw die de krant dan weer met veel genoegen konden gaan lezen.

Dus het delen van het woordelijke nieuws dan eigenlijk niet het meest belangrijk?

Uiteindelijk ontwikkelde ik mijn zeer  grote passie van het beeld, de klank, de beweging en het woord dat ik met grote overtuiging zeker in mij mee ben gaan dragen. Hier vanuit ontstond in 2006 de stichting Bando.

PASSION PHOTOGRAPHY

I grew up with photography from an early age.

As a toddler I met a neighbor named John Visser

and he and his wife Ans were very good friends with my parents.

How wonderful is it when people can become friends?

To this day I still have Facebook contact

with their daughter Joke.

TO SHARE

Fortunately, many people regularly notice the great importance of sharing with each other.

This actually applies to all people in all municipalities.

And wasn't the movie "LIVING" about that too?

See:

https://haagsekunst.jouwweb.nl/bijzonder/film-living

I recently watched the film "LIVING" on the strong recommendation of an older lawyer friend named "SAMUELS"

from the provincial capital of Groningen.

Groningen is the city where I followed the part-time training for "furnishings worker" (MBO-IW) for another six months when I was younger.

But also the city to which I specially traveled in early 2023.

And then actually just about a certain Anita, a younger woman who is active on "BIGO-LIVE" with Bible reading.

"BIGO-LIVE" is a modern network system that comes from Singapore and where, unlike the well-known TIKTOK, people can immediately go live without having to have 1000 followers first.

 "BIGO-LIVE" originates from Singapore and is a very special online world in which around 40,000,000 people worldwide participate.

In any case, Anita's Bible reading was my reason to personally deliver her the unique free study Bible "RECOVERY VERSION" from Witness Lee to her letterbox.

(see https://www.photodrawing.nl/reizen-door-nederland-2023/groningen)

Without sharing, people often remain very lonely and unfortunately often very stupid, inexperienced and even selfish. I am grateful to God for teaching my parents this very important principle  of sharing (from the beginning) in their marriage. It is often even the greatest and perhaps the most important necessity of life. Yes, to be able to and even allowed to share with each other.

 

POVERTY

Especially when there is financial poverty in human beings, sharing with each other emerges as the main priority of life. Don't all the really important story examples make this abundantly clear?

 

"REAL LOVE" AS WEALTH

 

I consider the person who has been able to understand the above words lucky.

And isn't HATE the opposite of REAL LOVE?

 WITHOUT THE WILL TO REALLY SHARE IN REAL LOVE, MAN JUST CANNOT SURVIVE, I DARE EVEN ASK!

I am still grateful to both my parents for wanting to share their passion and love with a photographer, his wife and their very special daughter named Joke, who was the first and still the only one to write

my life book of "FOUR EXPRESSIONS IN ART".  has been able to receive.

Unfortunately, I still haven't improved the book in its entirety.

It would be better for people to all start sharing the real great wealth of life (REAL LOVE) with each other.

And they should especially start doing this when they feel emotionally "poor" and very sad.

SHARE THE NEWS

 

It is actually funny to mention that my parents shared the newspaper with the Visser family.

And that for me personally, as a small and insignificant toddler, this meant that I could bring different worlds closer together.

My father was of course a very passionate musician and Joke's father was a very passionate photographer.

A photographer who has certainly been a very important example for me personally.

The photographer from Leeuwarden named John Visser has photographed me very regularly.

And of course he did that sometimes when I brought them the newspaper.

So "the news" which of course was always expressed in the written words that can be read in a newspaper. Of course, this can very well be shared with each other.

So you can understand that I was able to start the movement by literally delivering the newspaper with the letters and words of which I did not yet understand a word, to a photographer (a visual artist) and his wife who were the could then start reading the newspaper again with great pleasure.

So sharing the verbatim news is not actually the most important?

Ultimately, I developed my great passion for the image, the sound, the movement and the word, which I certainly carried with me with great conviction. From this, the Bando foundation was created in 2006.

mijn vader

en mijn fotografie docent

COR JARING

OVER VERTROUWEN

 

my father

and my photography teacher

COR JARING

ABOUT TRUST

https://youtu.be/AxxaedHK7Dc

2 vertrouwde mensen voor mij over VERTROUWEN.

Mijn eigen vader en mijn goede vriend collega fotograaf Cor Jaring, de fotograaf die ooit mijn leermeester was en die ik in het eerste jaar na mijn kunstacademie (in 1987) heb mogen assisteren in zijn fotografie.

 

UITSPRAAK VAN COR:

fotografie

= vastleggen voor ons nageslacht.

Meer informatie:

bel +31 6 42233166 of mail hdgtip@gmail.com en vraag het aan Hans

 

 

2 trusted people for me about TRUST

My own father and my good friend, fellow photographer Cor Jaring, the photographer who was once my teacher and whom I was able to assist with his photography in the first year after my art academy (in 1987)

 

STATEMENT OF COR : 

photography

= recording for our posterity.

More information:

call +31 6 42233166 or email hdgtip@gmail.com and ask Hans

 

HET ANDERE BEDRIJF VAN MIJN

VDK-BAAS ROB VAN DER KAMP 

MUZIEK DOOR PASSIE GEDREVEN

WAT TROK MIJ ZO IN DE GEHANDICAPTENZORG?

MEER DAN 40 JAAR WERD IK AANGETROKKEN DOOR MENSEN MET EEN BEPERKING, MAAR WAAROM EIGENLIJK?

MENSEN ZIJN NIET PERFECT EN ZIJN DAT NOG NOOIT GEWEEST. OP WELKE HOOGTE ZIJ ZICH OOK WILLEN VERPLAATSEN. MIJN LAATSTE BETAALDE VASTE WERK IN DE ZORG WAS IN EEN HUIS MET AUTISTISCHE JONGEREN, EEN PLAATS WAAR IK ZEER PLOTSELING WERD WEGGETROKKEN OM VERVOLGENS TE VERTREKKEN NAAR DE FILIPPIJNEN IN HET JAAR 2006. TOEVAL??? IN DE FILIPIJNEN LEERDE IK NIET ALLEEN MIJN HUIDIGE VROUW HANNAH KENNEN, MAAR OOK MIJN ZEER DIERBARE EN ZEER WIJZE BROEDER SAMUEL DIE IN EEN ROLSTOL. DE NAAM DIE MIJ DUS DEED BEWEGEN NAAR HET GELOOF IN DE WERKELIJKE LIEFDE.

WHAT DRAGGED ME TO DISABILITY CARE?

FOR MORE THAN 40 YEARS I HAVE BEEN ATTRACTED BY PEOPLE WITH DISABILITIES, BUT WHY ACTUALLY?

PEOPLE ARE NOT PERFECT AND NEVER HAVE BEEN. WHATEVER HEIGHT THEY WANT TO MOVE AT. MY LAST PAID PERMANENT WORK IN HEALTH CARE WAS IN A HOME WITH AUTISTIC YOUNG PEOPLE, A PLACE WHERE I WAS VERY SUDDENLY PULLED AWAY TO THEN LEAVE TO THE PHILIPPINES IN THE YEAR 2006. COINCIDENCE??? IN THE PHILIPPINES I MET NOT ONLY MY CURRENT WIFE HANNAH, BUT ALSO MY VERY BELOVED AND VERY WISE BROTHER SAMUEL WHO IS IN A WHEELCHAIR. THE NAME THAT MOVED ME TOWARDS FAITH IN REAL LOVE.

 

WAAROM HOU IK TOCH ZO VAN DIT LIED?

TELKENS WANNEER IK HET HOOR, MOET IK GEWOON HUILEN.

MAAR NIET VAN VERDRIET, MAAR VAN GELUK EN BEN IK DANKBAAAR DAT IK HET LEVEN HEB GEKREGEN!

WHY DO I LOVE THIS SONG SO MUCH?

EVERY TIME I HEAR IT I JUST CRY. BUT NOT FROM SAD, BUT FROM HAPPINESS AND I AM GRATEFUL THAT I GOT LIFE!

GEWOON GERAAKT DOOR MUZIEK

OP ZONDAG 10 MAART 2024 MAAKTE IK HET ZELF NOG MEE OP STRAAT. IK SPEELDE OP STRAAT IN DELFT EN GELIJK WAS ER EEN MOEDER MET HAAR DOCHTER DIE ZEER ENTHOUSIAST GINGEN DANSEN. JA, DAARVOOR SPEEL IK OP STRAAT! OP STRAAT WORDEN MENSEN SPONTAAN GERAAKT DOOR WAT ZE HOREN EN GAAN DAN DANSEN OF GEWOON MEEZINGEN. OOK AFGELOPEN ZONDAG WAS DIT EEN GEWELDIGE ERVARING

JUST MOVED BY MUSIC

JUST MOVED BY MUSIC
ON SUNDAY, MARCH 10, 2024, I JUST EXPERIENCED IT MYSELF ON THE STREET. I WAS PLAYING ON THE STREET IN DELFT AND IMMEDIATELY THERE WAS A MOTHER AND HER DAUGHTER WHO WENT TO DANCE VERY ENTHUSIASTICLY. YES, THAT'S WHAT I PLAY ON THE STREET FOR! ON THE STREET, PEOPLE ARE SPONTANEOUSLY MOVED BY WHAT THEY HEAR AND THEN START DANCING OR JUST SING ALONG. THIS WAS ALSO A GREAT EXPERIENCE LAST SUNDAY

DANS ALS 1 VAN DE 4 KUNSTVORMEN

Wie liet het beter zien dan Mickel Jackson? Mensen raakten in de ban door de dans van mickel Jackson en kwamen er achter dat beweging een goede vorm was om je gevoel tot uiting te brengen. Beweging is dus nooit onbelangrijk. Het maakt dus verschil van hoe je zult bewegen met je woorden en met je klank. Het beeld laat dit overduidelijk zien. Dit is dus wat de stichting Bando die ik heb opgericht heb, ook wil benadrukken. Niet meer langer gelinkt aan de persoonlijke smaak, maar als een methode om je beter uit te kunnen drukken.

DANCE AS 1 OF THE 4 ART FORMS

Who showed it better than Mickel Jackson? People were captivated by Mickel Jackson's dance and discovered that movement was a good way to express your feelings. Movement is therefore never unimportant. So it makes a difference in how you will move with your words and with your sound. The image shows this clearly. So this is what the Bando foundation that I founded also wants to emphasize. No longer linked to personal taste, but as a method to express yourself better.

TOT SLOT EVEN MIJN NIEUWE JONGE TIKTOK-VRIENDINNETJE GIULIA FALCONE MET DAT GEWELDIGE NUMMER!

...en daaronder nog 2 andere  "VRIENDINNETJES" die mijn hart wisten te raken

FINALLY MY NEW YOUNG TIKTOK GIRLFRIEND GIULIA FALCONE WITH THAT AMAZING SONG!

...and among them 2 other "FRIENDS" who touched my heart

De 2 grote voorbeelden in de Nederlandse schilderkunst zijn zeker Rembrandt van Rijn rn Vincent van Gogh. Beide kunstenaars waren zeer bewogen door de verhalen van de Bijbel. Zelf had ik echter nooit iets met de Bijbel, totdat mijn hart in 2003 brak. Ik moest verder zonder mijn vrouw en kinderen vanwege een rake plek die ik te heftig in de familie wist aan te raken. In Zoetermeer hield ik toen met dank aan de gemeente Zoetermeer een hartenproject en ging ik terug naar wat er in mijn hart nog aanwezig was. Ik gaf toen zelfs een hartenkrant uit met mijn grote dankzegging van alle mensen die hun hart hebben willen delen. Samen kom je er dan uit en geloof je in dat wat je niet voor mogelijk zou hebben gehouden. Twee kranten wilde ik brengen naar 2 bijzondere kunstenaars die al beiden een hele belangrijke rol in mijn leven hadden kunnen spelen. Dit waren Jacquline Hoogeveen en gastdocent Willem de Ridder. Beide grote voorbeelden voor mij bleken iets met werkelijke liefde te hebben. Jacqueline Hoogeveen had een pas op de plaats willen leggen en werkte zelfs als vrijwilliger in de HEILIG HART KAPEL in debuurt van Deventer en dus even niet meer aan de AKI te Enschede. Willem de Ridder vertelde mij een heel bijzonder verhaal over het feit dat hij te weinig liefde had gevonden in Nederland en daarom een vlucht had willen doen naar Amerika. Hier was hij de advocaat Arnold Patent tegen gekomen die hem een belangrijke openbaring heeft willen doen. Onvoorwaardelijke liefde was de oplossing en daar kwam heel erg veel engerie bij vrij dat opgevat kon worden als een werkelijke krachtcentrale. Toen ik bij Willem was, kreeg hij via de post net de zogeheten Spiegelogie-rap op cd toegestuurd. We hebben hier toen samen met veel plezier naar willen luisteren. Willem had zich net een paar maanden terug getrokken op het Oerd op het Nederlandse eiland Ameland en had daar het boek SPIEGELOGIE geschreven met daarin beschreven zijn versie van het zogeheten fanclubspel. Dit spel was in Nederland en Belgie zeer aangeslagen en er waren honderden fanclubgroepjes als paddestoelen uit de grond opgestaan. Ik was zeer onder de indruk en heb kort na ons bezoek het boek SPIEGELOGIE ook willen kopen. En ja daarmee begon er voor mij een heel nieuw avontuur dat ik mezelf nooit voor mogelijk had kunnen houden. Het voorwoord was namelijk geschreven door een laaiend enthiousiaste Groningse advocaat met de naam Yvonne Samuels.

The 2 great examples in Dutch painting are certainly Rembrandt van Rijn and Vincent van Gogh. Both artists were very moved by the stories of the Bible. However, I never had any interest in the Bible until my heart broke in 2003. I had to continue without my wife and children because of something that I touched too strongly in the family. In Zoetermeer, thanks to the municipality of Zoetermeer, I held a heart project and I went back to what was still present in my heart. I even published a heart newspaper at the time with my great thanksgiving from all the people who wanted to share their hearts. Together you will find a solution and you will believe in what you would not have thought possible. I wanted to bring two newspapers to two special artists, both of whom could have played a very important role in my life. These were Jacquline Hoogeveen and guest teacher Willem de Ridder. Both great examples for me turned out to have something to do with real love. Jacqueline Hoogeveen had wanted to put a stop to it and even worked as a volunteer in the HOLY HEART CHAPEL near Deventer and therefore no longer at the AKI in Enschede. Willem de Ridder told me a very special story about the fact that he had found too little love in the Netherlands and therefore wanted to flee to America. Here he met the lawyer Arnold Patent who wanted to make an important revelation to him. Unconditional love was the solution and it released a lot of energy that could be interpreted as a real power station. When I was with Willem, he just received the so-called Spiegelogie rap on CD by post. We enjoyed listening to this together. Willem had just retreated to Oerd on the Dutch island of Ameland for a few months and had written the book SPIEGELOGIE, describing his version of the so-called fan club game. This game was very popular in the Netherlands and Belgium and hundreds of fan club groups had sprung up like mushrooms. I was very impressed and wanted to buy the book MIRRORLOGY shortly after our visit. And yes, that started a whole new adventure for me that I could never have imagined possible. The foreword was written by a wildly enthusiastic Groningen lawyer named Yvonne Samuels.

YVONNE SAMUELS

DE ZEER BIJZONDERE ADVOCAAT UIT GRONINGEN 

Lisa heeft het over VRIENDSCHAP in haar voorstelling!

Maak jouw eigen website met JouwWeb